Followers

MARI MENABUNG

Monday, November 18, 2013

HANTARAN - part 6

assalamualaikum semua..
selamat petang.. waa.. lma jgk miss x update blog erk..
berbulan lmanya..
ni la mslhnye bla penyakit malas dtng menyerang.. hihihi
ok xpela meh layan dlu gambar kt bwh ni..
hantaran ni buat sdri tau.. wlupun hasil x seberapa tpi puas sbb 
dpt siapkan sumenyer.. nak tempah pun bleh.. hahahaha..
ni hantaran yg sblum2 ni pnya... hantaran

tuala

cupcake


Buah-buahan

buku + jubah


kain pasang untuk baju nikah


cookies


chocolate


bunga rampai


sireh junjung

Thursday, September 5, 2013

COLLAGEN EPHYRA.

assalamualaikum semua..
selamat pgi.. kejap je ari khamis dh..
cpat btul msa berlalu..
diri ini semakin berdebar menunggu hari itu.. ceh2..
gedik la.. hahaha

ari ni post psl collagen ephyra..
sape prnh dgr psl collagen ni?
rsanya ephyra ni dh semakin famous sejak memey suhaiza tu 
dilantik oleh ephyra utk promote ephyra ni smpi bulan september klu x slp miss la.
klu nk tau psl ephyra ni click ephyra
ade byk info kt ctu..
yg pling penting ade kelulusan dri KKM, diiktiraf halal oleh JAKIM..
siap ade lab testing lgi.. lgi 1 yg bagus ephya ni ianya collagen terhidrolisis..
lelaki pun ble amik jgk ephyra ni...
klu nk tau lbih lanjut click aje link kt ats tu ye..
miss nk citer tpi byk sgt ni.. hihihi

sbnrnya nk bg tau..
miss tgh consume ephyra skrg ni.. 
dh seminggu.. hasil amat memberangsangkan.. hihihi
dah nk tut2 ni kna la ready luar dan dalam..
nnt la miss akan share perubahan yg miss rsa..

okeyla.. miss stop smpi sni je ye..
jgn lupa click link ats tu..
daa... assalamualaikum..

Monday, August 26, 2013

A thousand years part 2

The day we met
Frozen, I held my breath
Right from the start
I knew that I found a home for my
Heart beats fast
Colors and promises
How to be brave
How can I love when I'm afraid to fall
But watching you stand alone
All of my doubt suddenly goes away somehow

One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don't be afraid I have loved you
For a thousand years
I'll love you for a thousand more

Time stands still
Beauty in all she is
I will be brave
I will not let anything take away
What's standing in front of me
Every breath
Every hour has come to this

One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don't be afraid I have loved you
For a thousand years
I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
Time has brought your heart to me
I have loved you for a thousand years
I'll love you for a thousand more

One step closer

I have died everyday waiting for you
Darling don't be afraid I have loved you
For a thousand years
I'll love you for a thousand more

And all along I believed I would find you
Time has brought your heart to me
I have loved you for a thousand years
I'll love you for a thousand more

lagu ni utk awk mr.adi...
bukan utk seribu tahun sya syg awk..
tpi utk selama2nya..
InsyaAllah.. ;)

Tuesday, August 6, 2013

nutella choc chip cookies

assalamualaikum semua..
selamat pagi.. ari ni keje lgi ke?
miss dh cuti.. hihihi..
nk bertolak blik kmpng dh.. 
tp entry ni dah taip smlam lgi.. hihihi
raya ni confirm blog menyepi lma jgk la kot..
tp xpe.. kta mgkin akan sambut raya khamis nnt..
tpi miss nk share jgk resepi ni..
mna tau ble buat raya haji plk nnt.. hehehe

BAHAN 1
200gm butter
60gm gula kastor
100gm gula perang
50gm shortening
3 sudu besar nutella
sebiji telur
2 sudu kecil esen vanilla (miss ltak 2 sbb ska bau wangi tu.. ;b)

BAHAN 2
350gm tepung gandum
20gm serbuk koko
2 sudu kecil baking powder
50gm susu tepung dutch lady perisa coklat

BAHAN 3
120gm choc chips (prefer hershey's)
60gm cornflakes (ramas kasar)

CARA NAK BUAT
bahan 2 tu ayakkan satu persatu then campurkan semua skali
pastu bahan 2 yg dh ayak tdi campurkan dgn bahan 3..
letak tepi jup...
bahan 1 plk satukan sume gna mixer..
pastu bahan 2+3 tu campur skli dalam bahan 1.. fhm x? hahaha
campur, gaul2 sume.. dh siap letak dalam tray..
sudukan aje.. snng kan.. meh share gmbar skit..
jgn lupa try tau.. bye2 semua..
Selamat hari raya aidilfitri... 

yg ni dah sudukan masuk dlm tray


yg ni plak dh siap bakar..

jemput makan... hihihi


Monday, August 5, 2013

all time fav

assalamualaikum semua..
ape khabar? harap sihat2 aje..
meh.. bgi pantun 2 kerat..
"nak raya dah ni..
selamat hari raya aidilfitri.." hihihi
thun ni turn kmpng mak plk..
raya kat arau, perlis.. rsanya dh lma x blik arau.. 

ehh.. sbnrnya nk share something yg dh jdi all time favorite miss..
sape suka pizza hut mesti tau cookies kt bwh ni kn?
(lupa dh nama cookies tu..)
sedap sgt.. tiap2 kli makan ngn mr.adi mesti order ni skali... 
tp cer tgk gmbr ke2 tu.. hehehe... 
teringin pnya psl amik biskut chipsmore perisa butter..
tempek askem vanilla kt ats biskut tu...
ape lgi.. ngap laa.. hahaha..
sedap tau.. try laa..
sok ade resepi nutella choc chip cookies..
stay tune... ;)





Wednesday, July 31, 2013

siput sedut?

assalamualaikum semua..
selamat pagi.. wahh.. x lma lgi nk raya dh..
sekejap je rsanya.. ari ni xde post ww.. ari ni share resepi raya..
resepi ramadhan pun x smpt nk share.. busy skit..
keje lgi.. nk prepare utk tut2 lgi..
ok la xnak bebel panjang2 dh.. meh tgk resepi ni..

BAHAN-BAHAN:
600g tepung gandum.
marjerin 2-3 sudu besar
10-15 tangkai cili kering
3-5 tangkai daun kari
garam 2-3 sudu kecil
telur sebiji
air secukupnya

cara nak buat snng je..
blend daun kari, cili kering dgn garam.. tapi air letak ckit je..
sbb nnt msa nak bancuh tepung pn kna letak air kn..
tepung gandum dgn marjerin campur skli..
uli dgn tgn.. klu nk sedap n rangup lbihkan marjerin..
pastu masukkan bhn yg blend tdi skli dgn telur..
uli tepung tu secukupnya.. klu x ckup air, letak skit2..
(sape yg pakai cincin, ubahlah cincin anda tu ke jari kiri ye...
nnt lekat tepung plk.. hahaha)
dah siap uli ble la gentel2 tepung tu.. make sure tgn tu bersih tau..
msa nak goreng nnt api jgn besar sgt..
nnt dlm x masak plk... kna sntiasa kacau..
nk bau wangi goreng dgn daun kari...
dah siap ble la ngap.. nk share gmbr skit..
tp yg dh siap goreng lupa nk amik gmbr dah penat sgt.. huhuhu...

tepung dh siap uli.. kaler pucat skit sbb cili
kering amik skit je..ni first trial.. hihihi

yg ni plk dh siap gentel gna bnda 4 segi tu..
xtau la ape namenyer..


p/s- sok share resepi nutella choc cip cookies plk.. 

Monday, July 15, 2013

10 KESALAHAN PALING HIT KETIKA RAMADHAN

Tidak sahur - Puasa org yahudi dan org islam sama saja kecuali puasa orang islam ada sahur. Sahur la walaupun dgn segelas air kosong.. (klu ganti puasa sorg2 mmg minum air masak je ade kt tepi katil.. mmg dasar pemalas... hahaha)

Sahur terlalu awal - Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangun seleas azan subuh. Itu bukan sahur tpi supper tau.

Terlebih tidur - lebih merugikan masa dan meyebabkan badan dan otak lemah. Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah tapi jgn over sgt dianggap bedebah... hihihi (kadang2 miss tidur jgk tp xde la lma sgt.. sekadar lelapkan mata time lunch je)

Berbuka secara buffet sampai buncit - Ade yang sambung makan pas solat Maghrib sehingga lewat malam. Terawikh pun tuang.. (time puasa ni ade misi bru.. harap i berjaya... chaiyok2!)

Membazar sehingga membazir - Lapar mata. Setiap jenis makanan hndak di borong. tak habis, makanan di buang.. (bru 2 kli gi bazar alhamdulillah x membazir beli skit je sbb mak dah masak)

Sambut hari raya mengalahkan ramadhan - Bulan Ramadhan yg dimuliakan Allah sbb Syaitan di belenggu pada bulan ramadhan.

Solat terawikh tapi tak qiamullail pada lailatul qadar - Nabi kadang2 meninggalkan terawikh tapi Nabi Muhammad akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari lailatul qadar. Pahala bonus 1000 bulan tu.. (miss prnah skali je buat qiamullail... huhuhu)

Puasa tapi tak solat - Pahala puasa pending sebab tak solat..

Sibuk beribadah, lupa cari ilmu - Bulan ramadhan bulan ilmu. Semua ibadah tak guna klu xde ilmu. Tapi ade jgak yg larang tazkirah ketika ramadhan yer... pelik sungguh

Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan - Ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar, tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan (mendalam maksudnyer ni..)


Ramadhan Kareem....
Selamat berpuasa semua..
Let us make this Ramadhan is the best Ramadhan ever...!
Ikhlas Lillahi Ta'ala.

Tuesday, July 9, 2013

SALAM RAMADHAN

PAGI YANG MENDUNG...
DISAPA DGN LAGU HARAPAN RAMADHAN..

"1 RAMADHAN BAKAL MENJELMA..
SELAMAT BERPUASA SEMUA... "

*copy paste aje dri status fb.. hihihi
simple note but bring a thousand message... 
spekaing plk.. ;p
btw, pasni miss nk share resepi choc chip plk erk.. tgguuuu... 
(mood busy ngn preparation, keje... kelas lgi.. 
puasa pun kelas smpi kul 6... enjoy je..)

Saturday, June 22, 2013

resepi ramadhan - homemade wedges

assalamualaikum... selamat pagi semuaa.. 
today is saturday.. dah ade plan dh..
nak smbut besday aleya anak buah miss tu..
26 jun dia dh setahun..
diawlkan sbb miss nak gi skudai..
paksa umi dia wat ari sabtu sbb miss nk join jgk.. hihihi
umi aleya request miss watkan choc chip cookies..
nnt miss share resepi tu erk.. utk raya plk.. hihihi

ari ni miss share resepi lgi.. sblum ni prnh post jgk..
tp nak post jgk lagi skali...;b... ari ni resepi home made wedges..
bahan2 yg perlu pn senang je.. easy to get.. cewah..!

BAHAN-BAHAN
Kentang (slalunya miss guna 5-6 biji kentang...)
Telur 1 biji
tepung goreng kentucky
serbuk kari adabi
nak pedas lagi ltak serbuk cili...(optional yelu x ltk pn dh rsa spicy)

CARA NAK BUAT
Kentang potong cam bentuk wedges... tau kan cmna nk potong..
Basuh dlu.. pastu toskan.. letak tepi dlu..
Pecahkan telur dlm mangkuk.. miss guna putih ngn kuning skli.. 
x la membazir kn.. ;)
Cmpr tepung kentucky ngn serbuk kari adabi dlm 1 mangkuk..
Gaulkan sebati.. then, dah ble start goreng..
Celup kentang dalam telur, pastu golek2 dalam tepung..
Goreng smpi jdi warna cam wedges kfc tu la...
Dah siap ble mkn ngn sos.. jgn lupa ltak mayonis skali.. hihihi..
Miss share gmbar je tau.. .
nak share wedges x smpat sbb dh masuk perut pn.. hihihi
try jgn x try... hihihi


Thursday, June 20, 2013

resepi ramadhan - nasi ulam

assalamualaikum semua... selamat pagi.. wuarghhh!!
ngntuknyaa... smlm tido lmbt... ade wat keje skit..
DIY la ktakan.. hihihi

rsanya ade lbh kurg 18 atau19 hari umat islam seluruh dunia
akan menyambut ramadhan kn...
miss ingt nak share resepi nasi ulam utk bulan ramadhan nnt..
mna tau kamu2 semua yg tgh baca ni nak cuba ke..?

mak slalu buat klu bulan ramadhan.. mkn ngn ayam goreng pandan..
xpun ngn ayam goreng ayamas hot n spicy pny version...sedapnyer.. 
senang je... x ssah pun.. nak xnak je buat.. cakap pandai... hahaha
ni resepinye ye...

BAHAN:
Nasi 1 kg yg dah disejukkan
Garam secukup rasa

BAHAN KISAR HALUS
Udang kering       125g
Bawang merah     8 ulas
Belacan                50g
Kerisik                100g
Air limau nipis       50g
Ikan masin            50g

ULAM-ULAMAN
Daun pegaga       50g
Daun selom         50g
Ulam raja            50g
Daun kesum        50g
Daun mengkudu  50g
Daun sekentut     50g (jgn gelak.. mmg namanya camtu.. hihihi)
Bunga Kantan

CARA NAK BUAT
campur semua bahan yg ade... pastu masukkan nasi...
perasakan dengan garam tau... agak2 je jgn masin sgt...
bila dah okey rasa nasi tu... ngap la ape lgi... hihihi...

okeylah.. my last word---- > "happy trying..." ;)

Tuesday, June 18, 2013

im here......

assalamualaikum semua.. selamat pagi..
lama x menulis blog... sunyi plk rsanya.. 
recently, quite busy wit my work n study..
ehh speaking plk.. hihihi

mggu ni nak abiskan semua keje..
nak setelkan minute meeting...
nak setelkan surat utk ahli baru kelab xxxx...
waaa... sume beratur mnanti next action...

next week miss akan bercuti..  cuti tanpa rekod tau 24 - 28 jun..
bkn suka2 tp utk belajar..
miss akn stay kt UTM SKUDAI utk buat civil engineering lab 2..
thun dpan civil eng. lab 3 plk..
pastu ade seminar kejuruteraan awam plk..
uitt... berjalan btul ni..

pas lab 2 ni plan nak gi JPO ngn mr.adi... ehem2.. hehehe
thun dpan plan pegi singapore ngn mr.adi jgk... ;b 
tp x bg tau kt dia lgi... hehehe
smbil wat lab smbl brjln.. bleh jgk release tension kn..
ashik menghadap keje.. blik keje menghadap buku plk smpi 1-2 pagi..
memang mata panda laa... hahaha

okeylah miss stop smpi sni aje..
nak wat keje.. nak siapkan semuanya sblm cuti.. weee.. ^,^
bye2 sume... assalamualaikum..

p/s - enjoy ur day with shaklee... ;p

Wednesday, June 5, 2013

Thursday, May 23, 2013

exam.... cuti... study...

assalamualaikum semua..
ape khabar? hrp2 semuanya sihat2 aje..

ari ni last day keje utk bulan mei.. hihihi
sebab next week cuti seminggu utk final exam..
2 hri je cuti rehat.. 4 hri cuti tanpa rekod...
selamat cuti den... hahaha...
yg x best exam di cepatkan.. means xde study week...
waaa.. bestnyer study akn jdi last minute...
nk ingat semuanya last minute jgk... 
result exam pn nnt last minute.... hahaha

nak exam ade lagi asaimen x siap...
tu pun pas ktorang mntk postponed ngn lecturer utk anta lmbt ckit...
baik pnya sem ni... time nk exam sebok wat asaimen lgi... hahaha
semester ni byk sgt projek... sume nk besar2 plk...
masing2 keje...ehh.. tp smpat lgi berblog ni.. kihkihkih...

weekend ni ade kelas lgi.. siap ade test plak..
isnin esoknya plk final exam trus... 
wahh... bestnyer... ( time ni mampu senyum je... huhuhu )

okeylah.. miss stop smpi cni aje..
nak gi sarapan... pastu nk wat asaimen..
keje dah siapkan smlm... suka x boss...?? ;b
bye2 sume... assalamualaikum

p/s - wish me luck for the final exam... ^,^

jadual exam sem ni.. mmg pack giler.. x study lg..

Monday, May 20, 2013

cerita petang isnin..



cik nelayan bru pulang dri menangkap 
ikan... penatnya smpi trpksa dduk 
dlm walker...  hilangkan penat smbl 
bca surat n posing skjp.....


tibe2 cik nelayan garu kplanya....
hurm... hasil tangkapan hari ni x 

memberangsangkan..
pening2..


camno la nak buat ni... ermmm...

p/s - cerita ini hnyalah rekaan smata2... 
gurauan di petang isnin... hihihi
enjoy.. ^,^

Thursday, May 16, 2013

WANITA

"Perempuan umpama cermin, mesti cermat dan halus bila berhadapan dengan mereka. Lebih-lebih lagi yang bergelar isteri. Sensitif, cepat kecil hati, merajuk dan minta dipujuk memang sifat semulajadi seorang wanita. Hati mereka bagaikan kaca. Sekali terguris mungkin akan pecah dan tak akan mudah untuk dia melupakan perkara yang pernah mengguriskan hati dia...."

itulah WANITA....

sape setuju boleh komen... klu x setuju pun komen jgk la.. hehehe

suka tgk irma hasmie ni... lembut.. sejuk mata memandang.. :)


Tuesday, May 14, 2013

no women no cry.. ^,^

"MENANGIS ubat paling mujarab bagi 
PEREMPUAN untuk meluahkan segalanya yg terbuku di hatinya.."

betul x? hihihi
ape pendapat korg semua?
bgi miss, yerr... mmg x dinafikan.. bila menangis semuanya mcm hilang bgitu shja... 
bla nangis rsa puas...
tp mcm membazir air mata je? hahaha
masing2 ade pendapat tersendiri kn...  
korg ble share kt cni ye..

saje boldkan prktaan menangis ngn perempuan tu..
sbb perempuan ngn menangis ssh utk dipisahkan... hehehe
~ tgh layan lagu hafiz - bahagiamu deritaku... 
adehh.. tjuk lagi dia mmg frust btul laa...~

Monday, May 13, 2013

REJAB

DOA BULAN REJAB:

Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan bulan Sya'aban serta sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia, yang hidup, yang berdiri dan aku bertaubat kepadaNya. Ya Allah, Engkaulah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang patut disembah kecuali Engkau yang mencipta aku. Aku adalah hambaMu dan aku dalam genggamanMu. Aku dalam perjanjian (beriman dan taat) kepadaMu sekadar kemampuan yang ada padaku. Aku berlindung kepadaMu dari kejahatan yang (mungkin) aku lakukan. Aku mengakui atas nikmat yang engkau berikan kepadaKu dan mengakui dosa-dosaku. Kerana itu aku memohon keampunanMu dan sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa seseorang kecuali engkau Ya Allah.

BERISTIGHFAR PALING BAIK DALAM BULAN REJAB:
Maksudnya:
Aku bermohon keampunan Allah yang Maha Agung dan tiada Tuhan melainkan Dia yang hidup yang berdiri sendiri dan aku bertaubat kepadaNya.

Bulan Rejab merupakan bulan yang banyak keistimewaannya yang dijanjikan oleh Allah SWT kepada umatNya, kerana Rejab adalah bulan Allah. Pintu rahmat terbukaluas kepada umatNya untuk bertaubat dan memohon ampun diatas dosa-dosa yang lepas. Namun begitu, suka diingatkan bahawa kita perlu mengerjakan segala amalan yang dituntut dengan sifat ikhlas, rendah diri dan tawwaduk agar ganjaran yang akan diperolehi itu ada keberkatannya.... ;)

Selamat berpuasa sunat, selamat ganti puasa kpda yang berkenaan... ^,^

Wednesday, May 8, 2013

Wordless Wednesday # 24



nota ~ lmbt lgi nk grad.. serabut kpla mna nk exam lgi.. nk buat persiapan tut2 lgi.. 
so challenging... never mind la... layan aje.. huhuhu

Friday, May 3, 2013

Kenapa Umat Islam Sembah Ka'abah?


Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak..

Missionary : Mengapa orang Islam sembah kotak hitam ? 

Pendakwah : Salah tu. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam. 

Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap Kaabah, kotak berwarna hitam? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah? Belum sempat pendakwah menjawab.. Handphone N95 missionary berbunyi.. Missonary menjawab panggilan telefonnya.. Pendakwah sabar menanti.. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada 

Pendakwah.. Pendakwah tersenyum..

Missionary : Mengapa tersenyum? Bila awak hendak jawab soalan saya? 

Pendakwah : Erm.. perlukah saya menjawab soalan awak? 

Missionary : Awak tak ada jawapan? 

Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman. 

Missionary : Mengapa awak cakap begitu ? 

Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” … 

Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya...

Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak...

Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir?

Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak?

Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah.. Pendakwah mengambi N95 tersebut…Pendakwah membelek-belek N95 tersebut.. Pendakwah menggoncang2 N95 tersebut  sambil mengetuk-ngetuknya di meja.. lantas pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai.. bersepaiiiiii...Merah padam muka Missionary menahan marah.. Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum..

Pendakwah : Mana emak awak? Saya tengok taka da pun. Saya pecahkan handphone ni pun takde emak awak dalam handphone...

Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah?

Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum).. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah.  Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah..

Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu...

Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary... Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru... Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse... Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya..

------ END------ 

Sunday, April 28, 2013

rahsia taugeh

assalamualaikum semua.. selamat pagi.. selamat bercuti.....
owhh.. skrg sya dlm klas mendengar lecture.. ngntuknyer.. -,-
ari ni nak share lgi psl makanan..kelebihan TAUGEH...
sumber dri email pakcik... hehehe
happy reading to all..


Taugeh dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan. 

Bagaimanapun, khasiat taugeh tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia. Mengikut kajian yang dijalankan taugeh sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin ( canavanine), sejenis asid amino. 

Selain itu, taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis ). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus. 

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil taugeh dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL. 

Selain sarat DNA, taugeh padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda. 

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama taugeh dalam memerangi sel kanser. Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. 

Selepas membaca kebaikan sayur taugeh ni janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya. 
So apalagi, cer tgk peti ais tu ade x taugeh? klu xde gi pasar ramai2.. kita beli wat masak kicap letak daun kuchai ngn tauhu... uhh... SEDAP!



sumber gambar - taugeh masak kicap

 

Saturday, April 27, 2013

bulan ramadhan

assalamualaikum semua..
salam sabtu... waa ari ni xde klas..
lecturer cancel maybe ade program lain kot..
ari sya share 1 email dri sorg kawan..
menarik jgk.. rsa rugi plk klu x share.. baca tau...


"Aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.


Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.


Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah"

AL-FATIHAH UNTUK ARWAH YANG KITA SAYANGI... " Walau setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu, Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya, Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari..."



Friday, April 26, 2013

fakta

assalamualaikum semua...
selamat pagi.. salam jumaat..
waa.. sok cuti klas cancel... tp ade projek lain.. hihihi
ari ni sya nk share 1 fakta...

last month ade pegi kursus pasal building construction kat bangi..
ade sorg penceramah ni share ngn ktorng 1 fakta yg agk funny tp 
bla dah tau bru kta sedar ape yg kta buat tu bahaya...

fakta itu adalah.......
klu kta bru pas projek kt tandas,
mesti nk flush kn?
btul x ape yg korg buat ni...
msa flush tu msti korg tgk dlm tandas kan??
sma ada dh clear atau blum...
sory agk kotor ckit....
kihkihkih.....

sebenarnyakan, sblm kta flush toilet ttup dlu penutup tndas tu..
tp klu tandas cangkung cmna plk? ttup ngn paper kot? hahaha
sbb msa kta flush tu, 1 gas akan dibebaskan..
sya dah lupa ape name gas tu.. dah google tp x jmpa laa...
gas tu klu trhidu boleh menyebabkan perkembangan otak terbantut...
kesannya mgkin dlm jangka panjang kot...
so pasni sblum flush ttup dlu then bru bkk blik.. ok? hihihi

entry tah ape2 tah but im very sure ramai yg x tau kan? trmasuk la tuan pnya blog ni...
akhir kata, ingat tau TUTUP... jgn TAK TUTUP.... hehehe
okey la sya stop smpi sni aje..
ade ape2 fakta lagi sya akan share..
bye2 sume.. happy reading to all...
wassalam.....





Friday, April 19, 2013

si pencuri

assalamualaikum semua..
slmat pagi.. ari ni blog miss bernyawa lgi.. hihihi
ari ni share psl 1 citer yg sedih.. sedih kot?

mggu lpas 8 april 2013, antara waktu maghrib dgn isyak..
jeep suzuki jimny kesayangan kepunyaan ayah miss HILANG!
kali ni mmg seriously hilang kna curi.. sblm ni prnah hmpir2 kna curi jgk..
dpan umah, si celaka pencuri tu tgh kopek pintu...
tp x smpat sbab adik lelaki miss nmpk..
itu kjadian lbh kurg 10 thun dlu..

x sgka kali ni btul2 hilang.. ayah miss bru je repair jeep tu..
dah plan nk cat baru, pasang steering lock..
tp x smpat...

lagi sakit hati bla tau hrga pasaran jeep tu 25k...
haa.. kau si pencuri aku jamin x slmat hidup dunia dan akhirat..
hidup atas kesenangan org lain.. 
balasan akan menantimu di akhirat nnti.. ALLAH maha adil..
x fikir ke org lain pny ssah nk dptkan kete tu?
klu miss dpt pencuri tu mmg siku miss bagi..
(wlpun miss ni prmpuan tp jgn pndng rndah tau.. siku ni miss pny senjata.. hahaha.. ;p)

dgr citer jeep tu dah smpi ke utara...
kaler still x tukar.. kaler maroon... no plate tukar nombor je.. huruf maintain..
bex 1431 to bex 8461..
klu rezeki ayah, dptlah blik tp klu bkan xpelah.. ayah nmpk sedih tp dia x tnjuk..
miss tau sbb miss ble nmpk dri air muka dia.. ;(


ni la dia jeep tu.. sebijik cmni.. cma kaler je lain..

miss smpat jgk drive jeep ayah ni.. mmg best sbb tggi n bleh menyelit2... hihihi..
sejak dh ade kete sdri ni miss x naik jeep ayah dh..
trsa rindu plk...