Followers

MARI MENABUNG

Monday, July 15, 2013

10 KESALAHAN PALING HIT KETIKA RAMADHAN

Tidak sahur - Puasa org yahudi dan org islam sama saja kecuali puasa orang islam ada sahur. Sahur la walaupun dgn segelas air kosong.. (klu ganti puasa sorg2 mmg minum air masak je ade kt tepi katil.. mmg dasar pemalas... hahaha)

Sahur terlalu awal - Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangun seleas azan subuh. Itu bukan sahur tpi supper tau.

Terlebih tidur - lebih merugikan masa dan meyebabkan badan dan otak lemah. Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah tapi jgn over sgt dianggap bedebah... hihihi (kadang2 miss tidur jgk tp xde la lma sgt.. sekadar lelapkan mata time lunch je)

Berbuka secara buffet sampai buncit - Ade yang sambung makan pas solat Maghrib sehingga lewat malam. Terawikh pun tuang.. (time puasa ni ade misi bru.. harap i berjaya... chaiyok2!)

Membazar sehingga membazir - Lapar mata. Setiap jenis makanan hndak di borong. tak habis, makanan di buang.. (bru 2 kli gi bazar alhamdulillah x membazir beli skit je sbb mak dah masak)

Sambut hari raya mengalahkan ramadhan - Bulan Ramadhan yg dimuliakan Allah sbb Syaitan di belenggu pada bulan ramadhan.

Solat terawikh tapi tak qiamullail pada lailatul qadar - Nabi kadang2 meninggalkan terawikh tapi Nabi Muhammad akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari lailatul qadar. Pahala bonus 1000 bulan tu.. (miss prnah skali je buat qiamullail... huhuhu)

Puasa tapi tak solat - Pahala puasa pending sebab tak solat..

Sibuk beribadah, lupa cari ilmu - Bulan ramadhan bulan ilmu. Semua ibadah tak guna klu xde ilmu. Tapi ade jgak yg larang tazkirah ketika ramadhan yer... pelik sungguh

Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan - Ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar, tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan (mendalam maksudnyer ni..)


Ramadhan Kareem....
Selamat berpuasa semua..
Let us make this Ramadhan is the best Ramadhan ever...!
Ikhlas Lillahi Ta'ala.

7 comments:

  1. terlebih tidur tu memang paling hit..hehehe

    ReplyDelete
  2. saya kalau bulan puasa kt kolej mg tak bangun punya laa.. haha..

    ReplyDelete
  3. sibuk beribadah, lupa cari ilmu? menuntut ilmu kan satu ibadah juge., tak gitu??

    ReplyDelete
  4. sedaya upaya jga mgelakkn dri mbuat 10 kslhn tu..
    InsyaAllah..=) thnks shre

    ReplyDelete
  5. selamat berpuasa dan dan selamat hari raya tak lama lagi hihi

    ReplyDelete