Followers

MARI MENABUNG

Sunday, April 28, 2013

rahsia taugeh

assalamualaikum semua.. selamat pagi.. selamat bercuti.....
owhh.. skrg sya dlm klas mendengar lecture.. ngntuknyer.. -,-
ari ni nak share lgi psl makanan..kelebihan TAUGEH...
sumber dri email pakcik... hehehe
happy reading to all..


Taugeh dikatakan mampu menyumbang kepada kesuburan lelaki dan wanita. Pengambilan taugeh oleh kaum lelaki mampu membuatkan sperma yang dihasilkan oleh golongan ini makin baik. Begitu juga wanita, ia cukup berkesan membantu kesuburan telur yang dihasilkan. 

Bagaimanapun, khasiat taugeh tidak sekadar penyumbang kesuburan, ia juga terbukti melalui kajian mengandungi bahan yang dapat melumpuhkan bibit kanser, usus besar, pankreas dan juga penyakit leukimia. Mengikut kajian yang dijalankan taugeh sama ada dari jenis kacang hijau, alfalfa dan sebagainya mengandungi banyak unsur fitokimia ya berkhasiat. Salah satunya ialah kanavanin ( canavanine), sejenis asid amino. 

Selain itu, taugeh juga mempunyai estrogen semulajadi berfungsi sama dengan estrogen sintesis. Estrogen dalam taugeh dapat meningkatkan kepadatan dan susunan tulang, serta mencegah kerapuhan tulang (osteoporosis ). Pengambilan taugeh oleh wanita secara kerap dapat membantu mereka menghindar mereka dari kanser payudara, gangguan menjelang menstruasi, simptom pra-menopaus, dan gangguan akibat menopaus. 

Sewaktu kacang-kacang dicambahkan untuk dijadikan taugeh secara umum kadar saponinya meningkat sehingga 450 peratus. Mereka yang berisiko penyakit strok dan serangan jantung, gara-gara kadar lemak darah yang tinggi dianjurkan lebih banyak mengambil taugeh dalam menu harian mereka. Saponi dalam tauge, menghalau "lemak jahat" LDL, tanpa mengganggu kandungan lemak baik HDL. 

Selain sarat DNA, taugeh padat dengan antioksida kuat yang menghalang tubuh dari radikal bebas perosak sel DNA. Pelindungan ini menguatkan kesimpulan tauge merupakan sayuran yang membuat anda menjadi lebih muda. 

Satu lagi khasiat tauge yang tidak kurang hebat adalah membantu membuang kotoran dalam usus besar kerana mengandungi banyak serat dan air. Inilah yang menjadi tunjang utama taugeh dalam memerangi sel kanser. Apabila kotoran segera meniggalkan usus besar, tiada lagi zat-zat racun dalam kotoran yang yang dapat diserap tubuh. Ia akan mencegah pengumpulan bahan beracun yang dapat merangsang berseminya benih kanser. 

Selepas membaca kebaikan sayur taugeh ni janganlah ragu-ragu lagi untuk mengambilnya. 
So apalagi, cer tgk peti ais tu ade x taugeh? klu xde gi pasar ramai2.. kita beli wat masak kicap letak daun kuchai ngn tauhu... uhh... SEDAP!



sumber gambar - taugeh masak kicap

 

Saturday, April 27, 2013

bulan ramadhan

assalamualaikum semua..
salam sabtu... waa ari ni xde klas..
lecturer cancel maybe ade program lain kot..
ari sya share 1 email dri sorg kawan..
menarik jgk.. rsa rugi plk klu x share.. baca tau...


"Aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.


Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.


Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah"

AL-FATIHAH UNTUK ARWAH YANG KITA SAYANGI... " Walau setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu, Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya, Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari..."



Friday, April 26, 2013

fakta

assalamualaikum semua...
selamat pagi.. salam jumaat..
waa.. sok cuti klas cancel... tp ade projek lain.. hihihi
ari ni sya nk share 1 fakta...

last month ade pegi kursus pasal building construction kat bangi..
ade sorg penceramah ni share ngn ktorng 1 fakta yg agk funny tp 
bla dah tau bru kta sedar ape yg kta buat tu bahaya...

fakta itu adalah.......
klu kta bru pas projek kt tandas,
mesti nk flush kn?
btul x ape yg korg buat ni...
msa flush tu msti korg tgk dlm tandas kan??
sma ada dh clear atau blum...
sory agk kotor ckit....
kihkihkih.....

sebenarnyakan, sblm kta flush toilet ttup dlu penutup tndas tu..
tp klu tandas cangkung cmna plk? ttup ngn paper kot? hahaha
sbb msa kta flush tu, 1 gas akan dibebaskan..
sya dah lupa ape name gas tu.. dah google tp x jmpa laa...
gas tu klu trhidu boleh menyebabkan perkembangan otak terbantut...
kesannya mgkin dlm jangka panjang kot...
so pasni sblum flush ttup dlu then bru bkk blik.. ok? hihihi

entry tah ape2 tah but im very sure ramai yg x tau kan? trmasuk la tuan pnya blog ni...
akhir kata, ingat tau TUTUP... jgn TAK TUTUP.... hehehe
okey la sya stop smpi sni aje..
ade ape2 fakta lagi sya akan share..
bye2 sume.. happy reading to all...
wassalam.....





Friday, April 19, 2013

si pencuri

assalamualaikum semua..
slmat pagi.. ari ni blog miss bernyawa lgi.. hihihi
ari ni share psl 1 citer yg sedih.. sedih kot?

mggu lpas 8 april 2013, antara waktu maghrib dgn isyak..
jeep suzuki jimny kesayangan kepunyaan ayah miss HILANG!
kali ni mmg seriously hilang kna curi.. sblm ni prnah hmpir2 kna curi jgk..
dpan umah, si celaka pencuri tu tgh kopek pintu...
tp x smpat sbab adik lelaki miss nmpk..
itu kjadian lbh kurg 10 thun dlu..

x sgka kali ni btul2 hilang.. ayah miss bru je repair jeep tu..
dah plan nk cat baru, pasang steering lock..
tp x smpat...

lagi sakit hati bla tau hrga pasaran jeep tu 25k...
haa.. kau si pencuri aku jamin x slmat hidup dunia dan akhirat..
hidup atas kesenangan org lain.. 
balasan akan menantimu di akhirat nnti.. ALLAH maha adil..
x fikir ke org lain pny ssah nk dptkan kete tu?
klu miss dpt pencuri tu mmg siku miss bagi..
(wlpun miss ni prmpuan tp jgn pndng rndah tau.. siku ni miss pny senjata.. hahaha.. ;p)

dgr citer jeep tu dah smpi ke utara...
kaler still x tukar.. kaler maroon... no plate tukar nombor je.. huruf maintain..
bex 1431 to bex 8461..
klu rezeki ayah, dptlah blik tp klu bkan xpelah.. ayah nmpk sedih tp dia x tnjuk..
miss tau sbb miss ble nmpk dri air muka dia.. ;(


ni la dia jeep tu.. sebijik cmni.. cma kaler je lain..

miss smpat jgk drive jeep ayah ni.. mmg best sbb tggi n bleh menyelit2... hihihi..
sejak dh ade kete sdri ni miss x naik jeep ayah dh..
trsa rindu plk...

Thursday, April 18, 2013

lama menyepi..

assalamualaikum n gud morning semua...
wuarghhh...!! ari ni miss kmbali sprti biasa after almost 3 months menyepi.. hihihi
ari tu nk stop blog skjp sbb nk exam.. 
tup2 terstop skjp smpi dh nk abis sem dah..
exam pn x lma lgi ni.... huhuhu

lately, miss agk busy sgt2..
badan trasa penat.. ltak kpala kat bantal siap la belayar.. hahaha
skrg tanggungjwb kt ofis dh smakin besar..
ntah ape la mimpi bebudak ofis ni bleh pick name miss utk pgang jwtn penolong setiausaha untuk kelab sukan??
mmg x ble blah.. smakin busy n smakin penat la miss.. sume xtvt muka miss kna ade..
no excuse wlupun bgi alasan ade kelas.. kejamnyerr... ;(
blik umah nak buat asaimen lgi... dah byk bertangguh tu..
bulan 6 nak exam dah..
(nak mintak tlong ade x sape2 prnh design foundation utk transmission line? klu ade n x keberatan share ngn miss.. hehehe.. ble kan? sharing is caring... ni asaimen kna anta sblm 18.5 siap kna present lgi... miss x prnh design foundation utk transmission line... tolong ehh... jasa kamu sgt dikenang... ;p)

n yg paling penting skrg ni HARI ITU bakal menjelma.. hihihi
the most important wishlist miss bakal tercapai... apekah wishlist itu?
tggu dan lihatt... hehehe

okeylah.. miss stop smpi sni aje.. nk smbng buat keje..
nak taip minute meeting yg x siap2 lgi tu...
nnt big boss bsing...
bye2 sume... assalamualaikum..