Followers

MARI MENABUNG

Saturday, April 27, 2013

bulan ramadhan

assalamualaikum semua..
salam sabtu... waa ari ni xde klas..
lecturer cancel maybe ade program lain kot..
ari sya share 1 email dri sorg kawan..
menarik jgk.. rsa rugi plk klu x share.. baca tau...


"Aku menghadiri majlis ilmu yang membincangkan tentang amalan di bulan Ramadhan. Satu perkara yang menarik perhatian aku tadi, ustaz penceramah bercerita tentang keadaan roh di bulan Ramadhan. Menurut satu hadith Rasulullah.. (maaf aku tak sempat catat perawi hadith ini).. menceritakan apabila tiba bulan Ramadhan, semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon kepada Allah S.W.T untuk kembali ke bumi. Ada roh yang dibenarkan pulang ke bumi dan ada yang tidak dibenarkan. Roh yang dibenarkan pulang adalah kerana amalan baik mereka semasa hayat mereka ataupun ada penjamin-penjamin yang mendoakan mereka. Manakala roh-roh yang tidak dibenarkan pulang disebabkan kesalahan mereka semasa hayat mereka akan terus di penjara di Luh Mahfuz.


Apabila roh dibenarkan pulang, perkara pertama yang mereka lakukan adalah pergi ke tanah perkuburan untuk melihat jasad mereka. Kemudian mereka akan pergi ke rumah anak2 mereka, orang yang mendapat harta pusaka mereka dan ke rumah orang yang mendoakan mereka dengan harapan orang yang mereka lawati itu memberi hadiah untuk bekalan mereka. Perkara ini akan berlarutan sehinggala tibanya Hari Raya Aidilfitri. Pada saat ini mereka akan mengucapkan selamat tinggal kepada jasad dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka2 yang masih hidup.


Di sini ustaz memberitahu hikmah adanya alam kubur. Alam kubur membuktikan bahawa Allah itu Maha Penyayang. Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya boleh dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup. Alangkah bahagianya jika seseorang yang telah meninggal dunia masih mendapat bekalan dari orang-orang yang masih hidup.

Oleh itu wahai sahabatku, jangan biarkan orang-orang yang kita sayang, yang mengadap Allah terlebih dulu daripada kita sepi tanpa doa dan sedekah daripada kita. Sesungguhnya apabila mati seseorang anak adam itu, terputus ia semua hal kecuali 3 perkara iaitu doa anak2 yang soleh, ilmu yang bermanfaat dan sedekah amal jariah"

AL-FATIHAH UNTUK ARWAH YANG KITA SAYANGI... " Walau setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu, Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya, Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari..."



9 comments:

  1. thanks untuk info ni. bagus la dapat membantu kan.sebab tu diorang adakan bacaan Al-quran bila ada yg meninggal.untuk di sedakhakan kepada yg meninggal.

    ReplyDelete
  2. uhuhu sebak pula rasanya
    TQ sharing dik ..

    ReplyDelete
  3. Salam sister..jemputlah berkunjung ke blog Hijab Valley utk melihat shawl dan tudung dari HV collection. Promosi sempena pembukaan blog ini sedang diadakan sehingga 30 mei 2013. Stok terhad. Jangan lupa follow ye..

    Terima kasih.
    ~Hijab valley~
    http://hijab-valley.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. salam =)

    sentiasa menghadiahkan surah2@ayat2 Al-Quran pada yang telah pergi, spya selamat di alam sana..jgn ingt nk bdoa pda bulan Ramadhan je tau. ^_^ amalkan sedekah Al-Fatihah tiap kali lepas solat utk mereka.InsyaAllah..mudah2an dterima doa kita utk mereka..

    Al-Fatihah...

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,.... dr ohsemtv:

    info yg bagus skali.... time aceh bkongsi :)

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum.

    Entry peringatan.. :)

    InsyaAllah, kita ni kdg2 lupa. Bila ad entry mcmni, baru teringat semula. Sama2 perbaiki amalan, banyakkan sedekah, bukan utk yg hidup je, yang dah pergi dulu pun sgt memerlukan kita yang masih hidup ni..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum miss eah yg bulat lg comel...jgn lupa ganti posa 6hari lg yer..hikhikhik..

    ReplyDelete