Followers

MARI MENABUNG

Wednesday, July 31, 2013

siput sedut?

assalamualaikum semua..
selamat pagi.. wahh.. x lma lgi nk raya dh..
sekejap je rsanya.. ari ni xde post ww.. ari ni share resepi raya..
resepi ramadhan pun x smpt nk share.. busy skit..
keje lgi.. nk prepare utk tut2 lgi..
ok la xnak bebel panjang2 dh.. meh tgk resepi ni..

BAHAN-BAHAN:
600g tepung gandum.
marjerin 2-3 sudu besar
10-15 tangkai cili kering
3-5 tangkai daun kari
garam 2-3 sudu kecil
telur sebiji
air secukupnya

cara nak buat snng je..
blend daun kari, cili kering dgn garam.. tapi air letak ckit je..
sbb nnt msa nak bancuh tepung pn kna letak air kn..
tepung gandum dgn marjerin campur skli..
uli dgn tgn.. klu nk sedap n rangup lbihkan marjerin..
pastu masukkan bhn yg blend tdi skli dgn telur..
uli tepung tu secukupnya.. klu x ckup air, letak skit2..
(sape yg pakai cincin, ubahlah cincin anda tu ke jari kiri ye...
nnt lekat tepung plk.. hahaha)
dah siap uli ble la gentel2 tepung tu.. make sure tgn tu bersih tau..
msa nak goreng nnt api jgn besar sgt..
nnt dlm x masak plk... kna sntiasa kacau..
nk bau wangi goreng dgn daun kari...
dah siap ble la ngap.. nk share gmbr skit..
tp yg dh siap goreng lupa nk amik gmbr dah penat sgt.. huhuhu...

tepung dh siap uli.. kaler pucat skit sbb cili
kering amik skit je..ni first trial.. hihihi

yg ni plk dh siap gentel gna bnda 4 segi tu..
xtau la ape namenyer..


p/s- sok share resepi nutella choc cip cookies plk.. 

Monday, July 15, 2013

10 KESALAHAN PALING HIT KETIKA RAMADHAN

Tidak sahur - Puasa org yahudi dan org islam sama saja kecuali puasa orang islam ada sahur. Sahur la walaupun dgn segelas air kosong.. (klu ganti puasa sorg2 mmg minum air masak je ade kt tepi katil.. mmg dasar pemalas... hahaha)

Sahur terlalu awal - Makan berat lewat malam dan tidur lalu bangun seleas azan subuh. Itu bukan sahur tpi supper tau.

Terlebih tidur - lebih merugikan masa dan meyebabkan badan dan otak lemah. Tidur boleh diniatkan sebagai ibadah tapi jgn over sgt dianggap bedebah... hihihi (kadang2 miss tidur jgk tp xde la lma sgt.. sekadar lelapkan mata time lunch je)

Berbuka secara buffet sampai buncit - Ade yang sambung makan pas solat Maghrib sehingga lewat malam. Terawikh pun tuang.. (time puasa ni ade misi bru.. harap i berjaya... chaiyok2!)

Membazar sehingga membazir - Lapar mata. Setiap jenis makanan hndak di borong. tak habis, makanan di buang.. (bru 2 kli gi bazar alhamdulillah x membazir beli skit je sbb mak dah masak)

Sambut hari raya mengalahkan ramadhan - Bulan Ramadhan yg dimuliakan Allah sbb Syaitan di belenggu pada bulan ramadhan.

Solat terawikh tapi tak qiamullail pada lailatul qadar - Nabi kadang2 meninggalkan terawikh tapi Nabi Muhammad akan struggle pada 10 malam terakhir untuk cari lailatul qadar. Pahala bonus 1000 bulan tu.. (miss prnah skali je buat qiamullail... huhuhu)

Puasa tapi tak solat - Pahala puasa pending sebab tak solat..

Sibuk beribadah, lupa cari ilmu - Bulan ramadhan bulan ilmu. Semua ibadah tak guna klu xde ilmu. Tapi ade jgak yg larang tazkirah ketika ramadhan yer... pelik sungguh

Gagal upgrade iman selepas lalui Ramadhan - Ibarat dah harungi sungai yang jernih dan segar, tapi kotoran di badan sengaja tak dibersihkan (mendalam maksudnyer ni..)


Ramadhan Kareem....
Selamat berpuasa semua..
Let us make this Ramadhan is the best Ramadhan ever...!
Ikhlas Lillahi Ta'ala.

Tuesday, July 9, 2013

SALAM RAMADHAN

PAGI YANG MENDUNG...
DISAPA DGN LAGU HARAPAN RAMADHAN..

"1 RAMADHAN BAKAL MENJELMA..
SELAMAT BERPUASA SEMUA... "

*copy paste aje dri status fb.. hihihi
simple note but bring a thousand message... 
spekaing plk.. ;p
btw, pasni miss nk share resepi choc chip plk erk.. tgguuuu... 
(mood busy ngn preparation, keje... kelas lgi.. 
puasa pun kelas smpi kul 6... enjoy je..)